Rondreis Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rick Schippers - WaarBenJij.nu Rondreis Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rick Schippers - WaarBenJij.nu

Rondreis Zuid-Afrika

Blijf op de hoogte en volg Rick

21 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Rondreis Zuid-Afrika

Na eerst indrukken van Kaapstad zelf op te hebben gedaan, was het eindelijk tijd om de rest van Zuid-Afrika te ontdekken. Dit hebben we gedaan door de Garden Route te volgen. Uiteraard hebben we nog lang niet alles gezien van het land!

Wat is de Garden Route? De garden route is een route langs de zuidkust van Zuid-Afrika en is een echte toeristentrekker. Deze route zit boordevol activiteiten en fantastische uitzichten. Ik zal jullie van dag tot dag vertellen waar we langs zijn geweest en wat voor indrukken we hebben opgedaan.

Dag 1, Oudtshoorn
S ’morgens vroeg om een uurtje of 8 vertrokken we richting Oudtshoorn voor een 5 uur lang durende autorit. De Zuid-Afrikanen rijden aan de linkerkant, dat was in het begin even behoorlijk wennen, maar inmiddels beheersen wij de kunst van het links rijden fantastisch!

Eenmaal in Oudtshoorn aangekomen brachten we een bezoekje aan de Cango Caves, dit was een grot en gaf behoorlijk veel indruk op ons(zie de foto’s). Oudtshoorn staat bekend om zijn struisvogels, uiteraard hebben wij s ’avonds dan ook struisvogelvlees geprobeerd. En het was heerlijk, een echte aanrader! De volgende morgen hebben we een mountainbike tocht gedaan van 54 km lang. We gingen over de Swartberg Pass, deze Pass lag op ongeveer 2 km hoogte. Als jullie denken; wow wat een bikkels dat ze die berg zijn op gefietst, zal ik er maar meteen bij vertellen dat we met de auto omhoog werden gebracht en we alleen maar af hoefden te dalen.. Toch was het een pittig fietstochtje.

Dag 2 en 3, Wilderness/Knynsa
Deze twee dorpen staan bekend om hun geweldige natuur, daar zijn ook wij achter gekomen. Vooral Knysna zal heel lang in ons geheugen blijven hangen! In Wilderness zijn we over het strand gelopen en daarna door gereden naar Knysna. Eenmaal aangekomen in Knysna gingen we lekker uit eten, het eten was zelfs zo lekker dat Robbin dacht dat de vissenoog een delicatesse was… De volgende dag hebben we een aantal view points bekeken, gekanood en s ‘avonds zijn we op stap geweest met een aantal ‘locals’ die we ontmoet hadden!

Dag 4,5 en 6, Plettenburg Bay, Storm River
Plettenburg Bay was wel een van de hoogtepunten deze vakantie. Een geweldig plaatsje waar superveel en leuke dingen te doen waren! Om te beginnen zijn we zaterdagmorgen gaan zwemmen met zeehonden, je moet je voorstellen dat je tussen ongeveer 100 zeehonden zwemt en de zee op deze plek maar 2 meter diep is! Ze schieten aan alle kanten om je heen en uit nieuwsgierigheid bijten ze af en toe in je flipper. En als slagroom op de taart hebben we tijdens de bootreis nog een paar walvissen kunnen spotten. S ’middags hebben we een 3 uur lange hike gedaan, ook deze was niet zonder uitdaging aangezien er nog een aantal pittige klimmetjes in zaten.

Dag 5 zijn we naar Storm River gegaan, hier hebben we getubed. Wij dachten dat het tuben lekker in een band dobberen was, helaas.. Dit was een gevaarlijke tocht over glibberige stenen en rotsen en tot overmaat van ramp moest je die tube elke keer meenemen, en als afsluiter kwamen we uit in open zee. In deze zee zwommen ook haaien en van onder af gezien zagen wij in onze tubes eruit als schildpadden. Als voorzorgsmaatregel moesten we in elkaar haken zodat we leken op een grote vis. Onze tour guides maakten ons nog banger door te vertellen dat ze die vrijdag daarvoor een haai van 4 meter gezien hadden. Een spannend tochtje was het dus zeker haha!

Dag 6 hebben we een groot gedeelte van de dag in de auto gezeten, de reis bracht ons van Plettenburg bay naar Addo elephant national park.

Dag 7, Addo elephant national park
Eindelijk op safari om de big five(buffel, olifant, leeuw, neushoorn en de luipaard) te kunnen zien in het Addo elephant national park. Dit park telt ongeveer 450 olifanten, 400 buffels, 38 neushoorns, een aantal leeuwen en nog veel meer dieren. We hadden onze persoonlijke gids die ons door het park leidde. Uiteindelijk hebben we ongeveer 50 olifanten gezien, een aantal buffels nog een paar andere dieren waar ik de naam niet zo van weet, maar als hoogtepunt was toch wel de leeuwin die we ons tegemoet kwam lopen!

Na deze safari gingen we op weg naar grahamstown, in dit plaatsje was niks te doen en heb ik dus niks over te vertellen.

Dag 9, Coffee bay
Hier hebben we een korte tussenstop gemaakt, maar al gauw werd ons duidelijk waarom dit een backpackers plek was. Een prachtige natuur en ons huisje lag direct gelegen aan het strand.

Dag 10, 11 Durban
Na een autorit van bijna 8 uur van Coffee Bay naar Durban waren we aangekomen in Tekweni Backpackers, een superleuk en gezellig hostelletje! In Durban zijn we naar Ushaka Marineworld geweest een van de grootste aquariums in Zuid-Afrika, daarna was de planning om te gaan zwemmen. Helaas hadden wij de slechtste dag uitgekozen in Durban om te gaan zwemmen.. S’avonds hebben we gefeest in Tiger Tiger een leuke tent vlakbij het stadion van the Sharks (de rugby club uit Durban).

De volgende dag mocht natuurlijk een bezoekje aan het magische voetbalstadium Moses Mabhida Stadion in Durban niet ontbreken. Tijdens het WK had dit stadion een capaciteit van bijna 70.000 dit stadion kostte 3,4 miljard rand dat is ongeveer 240 miljoen euro. Het stadion had de vorm van een blad. Dit stadion wordt nog wel in gebruik genomen door het plaatselijke voetbalteam en er worden veel evenementen gehouden. Wederom gingen we s ‘avonds stappen het was tenslotte zaterdagavond!

Dag 12, 13 central drakensberg
Als afsluiter zijn we twee dagen verbleven in het amphitheatre backpackers in Central Drakensberg, dit zijn de alpen van Zuid-Afrika een paar punten liggen zelfs boven de 3000 meter. De avonturiers die we zijn, zijn we de volgende dag de amphitheatre opgeklommen. Het grote gedeelte bestond uit kleine padjes die steil omhoog liepen, er zat een stuk van 300 meter bij die je omhoog moest klimmen. De grote uitdaging lag in het afdalen van de berg, er waren twee ladders die ongeveer 20/30 meter steil naar beneden liepen.Dit zorgde toch wel voor knikkende knietjes

De laatste dag hebben we gespendeerd in Lesotho, Lesotho is het hoogste land in de wereld, het laagste punt lag op ruim 700 meter. In Lesotho konden we de echte Afrikaanse cultuur proeven. We begonnen met een stop bij een school die was gebouwd door het hostel waar we verbleven. Nadat we daar een potje voetbal hebben gespeeld met de kinderen gingen we een klein stukje hiken, op de top van deze berg hadden we een geweldig uitzicht. Ook kregen we uitleg over de cultuur in Lesotho, zo is de man met de meeste schapen het rijkste, mensen leven daar van handel. Als een man een vrouw ten huwelijk wil vragen, dan zal deze eerst een schaap moeten geven aan zijn toekomstige schoonvader.
Daarna hebben we bier geproefd die daar door een ‘local’ was gebrouwen en hebben we met de medicijn man gepraat.

De volgende twee dagen bestonden uit een 15 uur lange terugreis naar Kaapstad met een tussenstop in Bloemfontein.

Dat was mijn rondreis in Zuid-Afrika, het land heeft een grote indruk gemaakt op mij, nu is het tijd om de omgeving van Kaapstad te verkennen!
Ik ga me nu voorbereiden op mijn stage, waar ik superveel zin in heb!

Tot snel,
Rick

• 21 Augustus 2014 - 12:18

Edmée Schippers:

Heey,

Wat een super leuk reisverslag! Ik wordt er jaloers van ;)
    Jullie hebben echt super leuke dingen beleefd lees ik wel.

Ik hoop dat jullie in kaapstad ook nog veel mogen beleven!
    En nog veel succes en plezier met jullie stage straks!

Liefs Edmée

• 21 Augustus 2014 - 14:22

Pap En Mam:

Hee Rick,

Wat een leuk reisverslag heb je gemaakt. We zijn blij dat jullie het daar
    goed naar jullie zin hebben. Nu op naar jullie stage.
    We hopen nog veel meer verslagen van je te lezen en foto's te zien hahaha.....
    Heel veel plezier en succes maandag met jullie 1e stagedag.

Liefs pap en mam.

• 22 Augustus 2014 - 23:52

Annemarie Assen:

Prachtig! Wat een mooie foto's, leuk verslag.
    Succes met de stage!

• 01 September 2014 - 22:37

Henk En Jolanda:

Wat een mooie beleving ik zie het zo voor mij eigenlijk moeten wij er nog een keer heen mooie foto,s nog veel plezier en succes met de stage Henk en Jolanda